ترید
وبلاگ ترید ویژه افراد مبتدی و حرفه ای فعال در بورس ارز،سکه،طلا،سهام و اوراق بهادار

گام اول برای سرمایه گذاری در بورس، مطالعه و شناخت کافی درباره این بازار، مشورت با افراد حرفه ای و تعیین هدف از سرمایه گذاری در بورس است. توصیه می کنیم به اصول زیر توجه داشته باشید:

1- با نگاه بلندمدت سرمایه گذاری کنیـد.

2- توجه داشته باشید که ذات بورس با نوسان همراه است، بنابراین در مواجهه با افت و خیزهای مقطعـی بازار، هیچگاه بصورت شتابـزده و هیجانی اقدام به خرید یا فروش سهام نکنید.

3- برای شروع کار، از سرمایه های مازاد خـود استفاده کنید و سرمایه های ضروری خود را وارد بورس نکنید.

4 - حتما برای سرمایه گذاری در بورس، با افراد متخصص مشورت کنید. کارگزاران رسمی بورس که مجوز مشاوره دارند، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای مشورت در سرمایه گذاری هستند.




تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

برای خرید و فروش سهام، نیازی نیست به تالار بورس مراجعه کنید. خرید و فروش سهام صرفا از طریق شرکت های کارگزاری و به یکی از روش های زیر انجام می گیرد:

- مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش

- سفارش تلفنـی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام

- سفارش اینترنتی به کارگـزاری، برای خرید یا فروش سهام

- خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد، ازطریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)

تفاوت سفارش اینترنتی و معاملات آنلاین (برخط) این است که در سفارش اینترنتی، شما بجای مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری و تکمیل فرم سفارش خرید یا فروش سهام، به پایگاه اینترنتی کارگزاری مراجعه کرده و فرم سفارش خرید یا فروش سهام را ازطریق اینترنت تکمیل کرده و در اختیار کارگزار قرار می دهید، اما در نهایت، این کارگزار است که عملیات خرید یا فروش سهام را براساس سفارش شما انجام می دهد، اما در معاملات آنلاین، شما پس از دریافت گذرواژه و رمز عبور از کارگزاری، می توانید شخصا نسبت به خرید و فروش سهام ازطریق اینترنت اقدام کنید. افزایش سرعت، سهولت و عدالت در دسترسی به بورس و خرید و فروش سهام، مهمترین مزیت معاملات آنلایـن است.

"توصیه می شـود افـرادی از روش معاملات آنلایـن استفاده کننـد که تجربه بیشتـری در خریـد و فروش سهام دارند."

چند توصیه مهم برای سرمایه گذاری در بورس

1- همواره سبدی از سهام متنوع تشکیل دهید تا ریسک سرمایه گذاری شما کاهش یابد. با این کار، زیان ناشی از کاهش قیمت یک یا چند سهم، با سود ناشی از افزایش قیمت سایر سهام موجود در سبد سرمایه گذاری شما کاهش خواهد یافت.

2- حتی الامکان، بجای خرید مستقیم سهام، از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس شوید، چون این صندوق ها، توسط افراد حرفه ای اداره شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می کنند، بنابراین ریسک سرمایه گذاری شما تا حد زیادی کاهش می یابد. جالب است بدانید برخی از صندوق های سرمایه گذاری، پرداخت حداقل سود مشخصی را تضمین می کنند.


تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

برای هـر کالایـی معمولا یک بازار وجود دارد، بازار خودرو، بازار سیمان، بازار فرش، بازار طلا. بعضی از بازارها سنتی اند و خاطره انگیزند، بعضی هم پیشرفتـه و امروزی. اما همه بازارها، یک ویژگی مشتـرک دارند: آنهم اینکه در آنها، کالاها یا به عبارت دیگر، دارایی های مختلف خرید و فروش می شود، پس مشخص شد که در تعریف کلی، بازار، محل خرید و فروش دارایـی است. اما دارایی چه انواعی دارد. در یک طبقه بندی کلی، دارایی به دو نوع دارایی واقعی و دارایی مالی تقسیم بندی می شود.

اجازه بدهید با یک مثال، در این باره توضیح دهیم. خودرو یک دارایی واقعی یا مشهود است، اما سهام کارخانه خودروسازی، یک دارایی مالـی است، یا مثلا سیمان یک دارایی واقعی است، اما سهام کارخانه سیمان سازی یک دارایی مالی.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که به دارایی واقعی، دارایی مشهود و به دارایی مالی، دارایی نامشهود یا کاغذی هم گفتـه می شود.

حالا که با تعریف دارایی های مالـی اشنا شدید، به سراغ مفهوم بورس می رویم. بورس بازاری است که در آن، انواع دارایی های مالی خرید و فروش می شود. دارایی هایی مثل سهام شرکت بزرگ و سودآْور از صنایع مختلف و متنوع مثل خودروسازی، سیمان، مخابرات، بانک و..... این بازار هم قانونی است، هم مطمئن، هم پیشرفته و هم سودآور.

افرادی که ازطریق بورس، سهام شرکت ها را می خرند یا در واقع در بورس سرمایه گذاری می کنند، به نسبت سهامی که خریده اند، در منافع ان شرکت سهیم خواهند شد و چون اغلب شرکت های بزرگ و معتبر در بورس پذیرفته می شود، بنابراین احتمال کسب سود هم در بورس بیشتر است. البته برای انتخاب سهام شرکت ها باید به نکات مهمی توجه داشت که در برنامه های بعدی، به آنها اشاره خواهیم کرد. نکته دیگر اینکه در بورس، صرفا سهام شرکت ها خرید و فروش نمی شود، بلکه سایر انواع اوراق بهادار مثل اوراق مشارکت نیز داد و ستد می شود که در برنامه های اینده به تفصیل درباره آنها توضیح خواهیم داد.




تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

افرادی که سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس را خریداری می کنند، از دو محل سود بدست می آورند:

1- سود سالیانه شرکت ها . شرکت ها معمولا در پایان هر سال، سودی را بین سهامداران خود توزیع می کنند. درصورتی که شرکت عملکرد قابل قبولی داشته باشد، سود بهتری نیز بدست می آورد که بخشی از این سود، بصورت نقدی بین سهامداران توزیع شده و برخی هم صرف برنامه های توسعه ای شرکت می شود.

2- دوم، افزایش قیمت سهم . هر اندازه عملکرد و برنامه های شرکت بهتر باشد، متقاضی برای خرید سهام آن شرکت نیز در بورس، بیشتر خواهد بود و این امر، باعث می شود قیمت سهام شرکت افزایش یابد. بنابراین، اگر فرد، سهام شرکت خوبی را انتخاب کرده باشد، علاوه بر دریافت سود نقدی، از محل افزایش قیمت سهام آن شرکت نیز سود بدست خواهد آورد.




تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

سرمایه گذاری در بورس مزایای متعـددی دارد، ازجمله:

1- کسب سود : همانطور که گفته شد، سهامداران از دو محل دریافت سود نقدی و افزایش قیمت سهام، سود بدست می آورند.

2- برخورداری از حمایت قانونی : بورس بازاری قانونی است، بنابراین کلیه افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند، از حمایت قانونی برخوردار هستند.

3- حفظ سرمایه در مقابل تورم : با سرمایه گذاری مناسب و آگاهانه در بورس، ارزش دارایی افراد در مقابل تورم حفظ می گردد، زیرا فرد به نسبت سهام خود در دارایی شرکت سهیم است و با رشد ارزش دارایی های شرکت به مرور زمان، ارزش سهام فرد نیز افزایش می یابد.

4- قابلیت نقدشوندگی : سرمایه گذاران بورس هر زمان که بخواهند می توانند سهام خود را فروخته و در کوتاه ترین زمان ممکن، به پول خود دسترسی پیدا کنند.

5- امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی : برای خرید سهام، محدودیت ریالی وجود ندارد و افراد با هر مبلغی، می توانند در بورس سرمایه گذاری کنند.

6- مشارکت در اداره شرکت : سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت محسوب می شوند، بنابراین می توانند به همان اندازه، در تصمیم گیری درخصوص نحوه اداره شرکت، انتخاب مدیران و... مشارکت نمایند.




تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

برای انتخاب یک سهم خوب، باید به این معیارها توجه کرد:

1 - وضعیت دارایی ها و بدهی های شرکت : یکی از عوامل موثر در انتخاب سهام یک شرکت، وضعیت دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت است. هر اندازه این وضعیت مطلوب تر باشد، نشان دهنده شرایط مناسب شرکت برای سرمایه گذاری است. به این منظور، می توان ترازنامه شرکت را مورد بررسی قرار داد.

2 - سود نقدی هر سهم : علاوه بر وضعیت درآمدی شرکت، میزان سودی که شرکت به هر سهم خود می دهد نیز در انتخاب سهم خوب، حائز اهمیت است.

3 - تداوم روند سودآوری : اگرچه سودآور بودن شرکت در انتخاب سهام آن بسیار مهم است، اما باید توجه داشت که این سودآوری، باید یک فرآیند مستمر و مداوم باشد، نه مقطعی. با مطالعه اطلاعات و برنامه های آتی شرکت، می توان نسبت به این موضوع آگاهی کسب نمود.

4 - نسبت قیمت به درآمد سهم ( P/E ) : نسبت قیمت به درآمد سهم بیانگر آن است که قیمت سهام شرکت، چند برابر میزان سود نقدی که شرکت به هر سهم خود تخصیص می دهد. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می دهد که آیا قیمت سهام به نسبت سودی که بین سهامدارانش توزیع می کند، ارزش دارد.

5 - صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند : هنگام انتخاب سهام یک شرکت، باید به این موضوع توجه کرد که آیا صنعتی که شرکت در آن صنعت فعالیت می کند، از شرایط مناسبی در حال و آینده برخوردار است یا خیر. شرایط خرد و کلان اقتصادی چه تأثیری بر این صنعت خواهد گذاشت. صنایع رقیب این صنعت در حال و آینده، چه وضعیتی دارند. آیا شرایط بین المللی بر این صنعت تأثیر مثبت یا منفی خواهد داشت و...

6 - قابلیت نقدشوندگی : یکی از معیارهای انتخاب سهام خوب، قابلیت نقدشوندگی سهام است، به این معنا که هر وقت دارنده آن سهم قصد فروش آن را داشت، بتواند به راحتی، سهام خود را بفروشد. هر اندازه که دفعات خرید و فروش روزانه یک سهم بیشتر باشد، قابلیت نقدشوندگی آن سهم نیز بالاتر خواهد بود.




تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

صندوق های سرمایه گذاری که عمدتا توسط کارگزاران رسمی بورس تأسیس می شود، تحت نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص، فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه گذاران در اختیـار آنها قرار می دهند، در سبد متنوعـی از سهام و سایـر اوراق بهادار سرمایـه گذاری می کنند، بنابرایـن، بازده مناسب تری را نصیب سرمایه گذاران کرده و ریسک سرمایه گذاری در بورس را برای غیرحرفه ای ها، کاهش می دهند. به افرادی که بتازگی قصد دارند وارد بورس شوند توصیه می شود بجای خرید مستقیم سهام شرکت ها، ازطریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند.




تاریخ: پنج شنبه 14 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

همانطور که گفته شد، در بورس، علاوه بر سهام شرکت ها، سایر انواع اوراق بهادار هم معامله می شود. یکی از انواع اوراق بهادار، اوراق اجاره است. اوراق اجـاره یک ابزار سرمایه گذاری جدید و اسلامی است که همانند اوراق مشارکت، بازدهـی مشخص و مطمئـن را نصیب سرمایـه گذاران می کند، بنابراین ریسک این اوراق در مقایسه با سهام، بسیار کمتر است. افرادی که پول مازاد دارند، می توانند با خرید اوراق اجاره که در بورس داد و ستـد می شود، در فواصل زمانی مشخص (مثلا سه ماهه)، سود معینی را دریافت نموده و هر زمان که به پول نیاز داشتند نیز این اوراق را ازطریق بورس، به سایـر متقاضیان بفروشنـد. امروزه حجم بسیار زیادی اوراق اجاره در بازارهای مالی دنیا خرید و فروش می شود.




ارسال توسط محمدیان

خریداران سکه در ایران آگاه تر شدند و بیشتر برای خرید سکه سراغ افراد دارای پروانه و معتبر میروند.به گفته کارشناس سکه در اتحادیه طلاو جواهر تهران کمتر کسی از دلالان سکه در خیابان ها خرید می کند.



"تورج سلمان زاده" کارشناس اتحادیه تهران در گفت و گو با خبر نگار ما گفت: 98 درصد سکه فروشان، سکه مورد نیاز خود را از بانک مرکزی تهیه می کنند که در این صورت هیچ شبهه ای مبنی بر تقلبی بودن سکه وجود ندارد. اما همکارانی که سکه را از طرق دیگر خریداری می کنند باید سکه را باز کنند و آزمایش کنند که از سالم بودن و اصل بودن سکه اطمینان کامل پیدا کنند.
وی افزود: همکارانی که سکه تقلبی می خرند، خود مقصر هستند زیرا در صورت آزمایش و کسب اطمینان هیچ گاه این اتفاق نمی افتد.
وی ادامه داد: بازار تهران مرجع قیمت گذاری ایران هست و قیمت واقعی سکه را مشخص می کند. به همین دلیل قیمت سکه در تهران از دیگر شهرستان ها پایین تر است. 
کارشناس سکه تهران گفت: قیمت سکه متاثر از قیمت جهانی طلا و بازار عرضه و تقاضا در ایران تعیین می شود. در برخی مواقع هم شاهد هستیم که تقاضای زیاد باعث افزایش گاها کاذب سکه بهار آزادی در ایران می شود که با کنترل مراکز دولتی و تزریق سکه از طریق بانک این قیمت ها شکسته و به قیمت واقعی می رسد.
سلمان زاده گفت: اکثر متخلفان در امر فروش سکه های تقلبی اشخاصی هستند که مستاجر هستند و مطمئنا با وضعیت موجود نمی توان اجاره های هنگفت مغازه های این چنینی را تامین کرد. به همین دلیل خواسته یا ناخواسته دست به تخلف در امر ضرب و فروش می زنند.
وی گفت: نهایتا خریداران سکه نباید به ارزانی سکه طلا فکر کنند، کیفیت ملاک سکه طلا است و از آنجایی که هیچ ارزانی بی حکمت نیست؛ خریداران می توانند با خرید خود از مراکز معتبر و شناخته شده و معرفی شده توسط اتحادیه طلاو جواهر تهران، اطمینان کامل داشته باشند که سکه بهار آزادی اصل با عیار کامل و قیمت واقعی خریداری کردند.
وی با تاکید بر درستی فعالیت بسیاری از همکاران در این زمینه از تمامی فروشندگان و خریداران سکه درخواست کرد تا با رویت موارد تخلف و مواجهه با این امر، مراتب و مسئولان اتحادیه را سریعا در جریان قرار دهند و افزود: اتحادیه طلاو جواهر و سکه و صراف تهران در مواجهه با متخلفان، کارشناسی کرده و در صورت نیاز پرونده را جهت برخورد شدید قانونی به مراکز مربوط ارجاع می دهند.




ارسال توسط محمدیان

همانطور که در گذشته اشاره شد بررسی، تحلیل و پیش بینی بازارهای مالی از نقطه نظرهای گوناگون مورد کنکاش قرار می گیرد.
از دو روش عمده برای بررسی و تحلیل بازارهای کارا استفاده می شود:
1-    تحلیل تکنیکال یا نموداری
2-    تحلیل فاندامنتال یا بنیادی
در طول دروس گذشته تا حدود زیادی در مورد مقدمات تحلیل تکنیکی صحبت شد. در طول این درس و درس آینده به مبانی دانش فاندامنتال یا بنیادی می پردازیم.
با بررسی بازار تبادلات ارزی از دیدگاه فاندامنتال در واقع عوامل موثر بر عرضه و تقاضای ارزهای مختلف در نظر گرفته می شود تا روند صعودی یا نزولی نرخ برابری جفت ارزی مورد بررسی و پیش بینی قرار بگیرد. بنابراین بطور ساده دانش فاندامنتال به بررسی عوامل تاثیرگذار بر عرضه و تقاضا می پردازد. این عوامل بطور کلی به چهار بخش عوامل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بحران ها تقسیم بندی می شود. هر کدام از این عوامل در جایگاه خود بر روی روند عرضه و تقاضای یک ارز و در نتیجه نرخ برابری آن ارز در مقابل سایر ارزها اثر گذار است.
عوامل تاثیر گذار بر عرضه و تقاضا متعدد و گاه متغیر هستند و همین موضوع تحلیل فاندامنتال را پیچیده و مشکل کرده است. با این وجود تحلیل فاندامنتال دید و نگاه گسترده تری برای بررسی به معامله گر بازار ارز می دهد. در مقام قیاس می توان گفت اگر در بازار سهام داده های بنیادی شرکت ها برای بررسی قیمت سهام آن شرکت مورد توجه قرار می گیرد در بازار ارز داده های اقتصادی یک کشور برای بررسی ارزش پول محلی که حکم همان قیمت سهام را دارد مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه به مباحث و نظریه های مهم تاثیر گذار بر روی برابری نرخ ارزها می پردازیم.




ارسال توسط محمدیان

تراز پرداختها در واقع صورت مالی کلیه مبادلات یک کشور با سایر کشورهای جهان می باشد. اگر تراز پرداخت های کشوری مثبت باشد گرایش به تقویت ارز محلی به وجود می آید و اگر تراز پرداخت های کشوری منفی باشد گرایش به تضعیف ارز محلی به وجود می آید. در واقع بر اساس تئوری تراز پرداخت ها نرخ ارز باید در سطح تعادل باشد. این سطح جایگاهی است که تراز حساب جاری یک کشور پایدار و با ثبات باشد.
تراز پرداخت ها از سه بخش تشکیل شده است:
تراز حساب جاری= صادرات کالا – واردات کالا
تراز حساب جاری= (صادرات کالا + صادرات خدمات) – (واردات کالا + واردات خدمات)
تراز سرمایه = سرمایه گذاری در خارج از کشور – سرمایه گذاری در داخل کشور
این سه بخش در واقع به این موضوع اشاره دارند که هر چه ورود سرمایه بابت صادرات کالا و خدمات یا بابت سرمایه گذاری بیگانگان در داخل مرزهای یک کشور بیشتر از خروج سرمایه از مرزهای آن کشور باشد به دلیل تقاضای بیشتر برای ارز محلی نسبت به عرضه بیشتر ارز محلی تقویت ارز محلی بوجود می آید. این تئوری معمولا در دوره های بلند مدت می تواند رفتار ارزها را در مقابل یکدیگر توجیه کند اما در دوره های کوتاه مدت چندان بهینه نیست. در عین حال امروزه بخش سوم این تئوری که به تراز سرمایه اشاره دارد بابت آسان شدن سرمایه گذاری خارجی و سرمایه پذیری خارجی اهمیت بیشتری بر روی نرخ ارز کشورهای صنعتی پیدا کرده است.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

تراز پرداختها در واقع صورت مالی کلیه مبادلات یک کشور با سایر کشورهای جهان می باشد. اگر تراز پرداخت های کشوری مثبت باشد گرایش به تقویت ارز محلی به وجود می آید و اگر تراز پرداخت های کشوری منفی باشد گرایش به تضعیف ارز محلی به وجود می آید. در واقع بر اساس تئوری تراز پرداخت ها نرخ ارز باید در سطح تعادل باشد. این سطح جایگاهی است که تراز حساب جاری یک کشور پایدار و با ثبات باشد.
تراز پرداخت ها از سه بخش تشکیل شده است:
تراز حساب جاری= صادرات کالا – واردات کالا
تراز حساب جاری= (صادرات کالا + صادرات خدمات) – (واردات کالا + واردات خدمات)
تراز سرمایه = سرمایه گذاری در خارج از کشور – سرمایه گذاری در داخل کشور
این سه بخش در واقع به این موضوع اشاره دارند که هر چه ورود سرمایه بابت صادرات کالا و خدمات یا بابت سرمایه گذاری بیگانگان در داخل مرزهای یک کشور بیشتر از خروج سرمایه از مرزهای آن کشور باشد به دلیل تقاضای بیشتر برای ارز محلی نسبت به عرضه بیشتر ارز محلی تقویت ارز محلی بوجود می آید. این تئوری معمولا در دوره های بلند مدت می تواند رفتار ارزها را در مقابل یکدیگر توجیه کند اما در دوره های کوتاه مدت چندان بهینه نیست. در عین حال امروزه بخش سوم این تئوری که به تراز سرمایه اشاره دارد بابت آسان شدن سرمایه گذاری خارجی و سرمایه پذیری خارجی اهمیت بیشتری بر روی نرخ ارز کشورهای صنعتی پیدا کرده است.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

بر اساس این مدل ورود و خروج سرمایه به کشور بر اساس جذابیت سرمایه گذاری در بازار دارایی یک کشور به مانند بازار سهام با اوراق قرضه تعریف می شود. در واقع مطابق با این نظریه هر چه بازار سهام و اوراق قرضه یک کشور سود آوری و بهره بالاتری را برای سرمایه گذار داشته باشد. به دلیل جذب سرمایه خارجی و تبدیل به پول محلی، ارزش پول محلی نسبت به سایر ارزهای بین المللی افزایش پیدا می کند و اگر بازارهای سهام یا اوراق قرضه کشوری نزولی یا با بازدهی اندک باشند تقاضای چندانی برای نرخ ارز آن کشور وجود ندارد و در نتیجه تضعیف آن ارز مقابل سایر ارزها را می توان انتظار داشت.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

این نظریه به این موضوع اشاره دارد که نرخ بهره واقعی هر کشوری که بالاتر باشد تقاضا برای ارز محلی آن کشور بیشتر خواهد شد. زمانی که نرخ بهره واقعی کشوری بیشتر باشد این موضوع منجر به جذب سرمایه خارجی بیشتری به آن کشور می شود و به دلیل اینکه سرمایه خارجی تبدیل به ارز محلی می شود و سپس سپرده گذاری یا سرمایه گذاری می شود تقاضا برای ارز محلی افزایش پیدا می کند و نرخ برابری ارز محلی مثبت خواهد شد.
به همین ترتیب نرخ بهره واقعی کشوری اگر کاسته شود یا در سطوح پایین تری باشد به دلیل عدم جذابیت برای سرمایه گذاری یا ورود سرمایه به آن کشور و در عین حال وام گرفتن خارجیان و خروج سرمایه از آن کشور، عرضه برای پول محلی بوجود می آید و ارزش آن ارز کاسته می شود.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

معاملات انتقالی یا کری ترید Carry Trade به سبکی از معاملات گفته می شود که سوداگران و سرمایه گذاران بین المللی تمایل دارند ارزی را که نرخ بهره پایینی دارد را عرضه کنند یا به فروش برسانند و ارزی را که نرخ بهره بالاتری دارد را تقاضا یا خرید کنند.
دلیل اصلی چنین جریانی برای ارزهای اصلی به این موضوع بر می گردد که وقتی کشوری نرخ بهره پایینی دارد تقاضا برای وام و جذب سرمایه از بانک ها و بازار سرمایه این کشور بسیار بالا می رود اما این سرمایه یا وام در داخل مرزهای آن کشور برای سرمایه گذاری مورد استفاده قرار نمی گیرد و به سمت کشورهایی که بهره بالاتری دارند یا بازارهای خارجی که سود آوری بیشتری دارند منتقل می شود.
به عنوان مثال در کشور ژاپن نرخ بهره 0.1% است و در کشور استرالیا نرخ بهره 4.5% است. در چینین شرایطی سوداگران و سرمایه گذاران از بانک های ژاپنی وام دریافت می کنند و با تبدیل این وام که به ین ژاپن است آن را در بانک های استرالیا بوسیله دلار این کشور سپرده گذاری می کنند. در طی این عملیات عرضه یا فروش ین بوجود می آید و تقاضا یا خرید برای دلار استرالیا بالا می رود به همین دلیل ارزش برابری دلار استرالیا به ین ژاپن به شدت در جهت صعودی حرکت می کند. حال آنکه سرمایه گذار یا سوداگر هم از اختلاف نرخ بهره سود برده است و هم به دلیل جابجایی ارزش برابری دلار استرالیا به ین ژاپن از تفاوت نرخ ارز در زمان بازگشت سرمایه می تواند سود کسب کند. این سبک از معاملات در دوره های بلند مدت یکی از عوامل کلیدی جابجایی نرخ ارز می باشد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

جریان ریسک اقتصادی یا به نوعی ریسک پذیری و ریسک گریزی در واقع جریان سرمایه در دنیا را بر اساس دوره های رونق و رکود جهانی تبیین می کند. مطابق بر مباحث این دو موضوع، زمانی که اقتصاد جهانی در حال رونق و بهبود باشد، سرمایه از سمت دارایی های ایمن یا کم ریسک که عموما کم بازده هم هستند به سمت دارایی های پر ریسک یا پربازده جریان پیدا می کند و در شرایط رکود یا بحران اقتصادی سرمایه ها از سمت دارایی پر بازده به سمت دارایی کم بازده جریان پیدا می کند.
در بین ارزها می توان به ین ژاپن، دلار ایالات متحده و تا حدودی فرانک سوییس به عنوان ارز کم بازده اشاره کرد و پوند انگلستان، یورو، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار نیوزلند یا بسیاری از ارزهای دیگر را دارایی یا ارز پربازده می شناسند. از این رو در زمان رونق و بهبود اقتصاد جهانی، فروش و عرضه ین، دلار و تا حدودی فرانک را در مقابل ارزهای پربازده شاهد هستیم و در دوران رکود و نگرانی نسبت به شرایط اقتصاد جهانی تقاضا و خرید ین، دلار و تا حدودی فرانک را مقابل ارزهای پر بازده شاهد هستیم. به حالت اول ریسک پذیری و به حالت دوم ریسک گریزی می گویند. امروزه جریان ریسک پذیری و ریسک گریزی را مقدم بر ضعف یا قوت نسبی داخلی اقتصاد ها در سطح جهان می دانند و نیروهای تاثیر گذار بر ریسک پذیری و ریسک گریزی مقدم بر شرایط داخلی اقتصادها هستند.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

همانطور که در درس قبل اشاره شد اسيلاتورها يکي از مهمترين خانواده هاي انديکاتورها هستند.

اسيلاتورها به دو دسته Banded و Centered تقسيم بندي مي شوند. عمده سيگنال هاي اسيلاتورهاي Centered بر مبناي خط مرکزي و اسيلاتورهاي Banded بر مبناي محدوده هاي بيش خريد و بيش فروش ايجاد مي شود.

اسيلاتورها سه نمونه سيگنال يا تحليل عمده به معامله گر مي دهند:

1- سيگنال خريد يا فروش بر اساس خط مرکزي

2- سيگنال خريد و فروش بر اساس محدوده بيش خريد و بيش فروش Overbought و Oversold

3- سيگنال خريد و فروش بر اساس واگرايي Divergence




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

بر مبناي عبور شاخص اسيلاتور از خط مرکزي مي توان تشخيص داد که روند صعودي يا نزولي است. بدين مفهوم که اگر شاخص اسيلاتور از پايين رو به بالا حرکت کرد سيگنال خريد يا صعود ايجاد مي شود و اگر از بالا رو به پايين حرکت کرد و از خط مرکزي عبور کرد سيگنال فروش يا نزول ايجاد مي شود.

در اسيلاتورهاي Banded خط مرکزي عدد 50 يا نقطه ميانه آنها است و در اسيلاتورهاي Centered خط مرکزي نقطه صفر است.

usdcad-d1-feb2010




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

محدوده هاي بيش خريد و بيش فروش تنها در اسيلاتورهاي Banded به وجود مي آيد.

سيگنال فروش در اين اسيلاتورها زماني به وجود مي آيد که شاخص اسيلاتور از محدوده بيش خريد خارج شود. محدوده بيش خريد در بين اسيلاتورهايي که بصورت Banded از صفر تا 100 فاصله دارند معمولا روي عدد 70 يا 80 تعريف مي شود. بنابراين ورود شاخص اسيلاتور به محدوده بالاي 70 يا 80 ملاک تصميم گيري نيست بلکه خروج قيمت از اين محدوده نشان دهنده تضعيف و به احتمال زياد بازگشت روند است.

عکس حالت خروج از محدوده بيش خريد مي تواند در محدوده بيش فروش نيز روي دهد. بدين معنا که با ورود شاخص اسيلاتور به محدوده بيش فروش سيگنال يا تحليلي انجام نمي شود بلکه با خروج اسيلاتور از محدوده 20 يا 30 رو به بالا، صعودي بودن قيمت يا تضعيف روند نزولي تفسير مي شود.

eurusd-d1-jan2009




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

به تناقض بين رفتار قيمت و رفتار انديکاتور واگرايي گفته مي شود. در روند صعودي واگرايي در انتهاي ريز موج هاي صعودي و در روند نزولي واگرايي در ريز موج هاي نزولي به نمايش در مي آيد.

واگرايي ابزار بسيار مفيدي براي تشخيص کاسته شدن قدرت روند يا بازگشت روند است. اين ابزار معمولا احتمال خطاي کمتري نسبت به ساير استفاده هاي انديکاتورها دارد.

زماني که انتهاي ريز موج هاي صعودي قيمت هر بار در هر قله جديد بالاتر از قله قبلي يا سقف قبلي تشکيل شوند اما قله ها يا سقف هاي مترادف و همراستاي انديکاتور مانند قيمت رفتار نکند و هر بار سقف جديد هم راستا با سقف قبلي خودش يا پايين تر از سقف قبلي خودش تشکيل شود واگرايي يا تناقض در انتهاي روند صعودي ايجاد شده است که نشانه اي از بازگشت روند صعودي به نزولي خواهد بود.

در روند نزولي زماني که انتهاي ريز موج هاي نزولي قيمت هر بار در هر دره جديد پايين تر از دره قبلي يا کف قبلي تشکيل شوند اما دره ها يا کف هاي مترادف و همراستاي انديکاتور مانند قيمت رفتار نکند و هر بار کف جديد هم راستا با کف قبلي خودش يا بالاتر از کف قبلي خودش تشکيل شود واگرايي يا تناقض در انتهاي روند نزولي ايجاد شده است که نشانه اي از بازگشت روند نزولي به صعودي خواهد بود.

eurusd-d1-nov2009




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

RSI يکي از معروفترين انديکاتورهاي مورد استفاده معامله گران و تحليلگران بازار ارز است که نيرو و شتاب بازار را نشان مي دهد.

سه نمونه استفاده اي که براي اسيلاتورها گفتيم را در اين انديکاتور به وضح مي توان به کار برد. با اين وجود عبور شاخص RSI از خط مرکزي اش که عدد 50 باشد چندان براي معامله و تحليل مناسب نيست اما خروج از محدوده هاي بيش خريد و بيش فروش براي نشان دادن انتهاي روند و واگرايي هايي که نشان مي دهد به شدت کاربردي است. تصوير بالا يکي از واگرايي هاي اين انديکاتور را نشان مي دهد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

اين انديکاتور محبوب ترين انديکاتور در بين معامله گران تکنيکال است که از اختلاف بين ميانگين متحرک هاي با دوره زماني مختلف ترسيم و تشکيل مي شود.

استفاده اول از اين انديکاتور به عبور ميله ها و شاخص خود MACD از خط مرکزي صفر مربوط مي شود. با عبور از خط صفر با توجه به جهتي که شاخص انديکاتور از بالا به پايين يا از پايين به بالا عبور کرده است جهت کلي روند پيش بيني و تحليل مي شود.

با توجه به اينکه در اين انديکاتور محدوده بيش خريد و بيش فروش نداريم روش دوم استفاده از اين انديکاتور با ساير اسيلاتورها کمي متفاوت است. در استفاده دوم از اين انديکاتور گفته مي شود با قرار گرفتن MACD SMA که يک ميانگين متحرک با دوره زماني کوتاه تر است و در نرم افزار متاتريدر به شکل نقطه چين قرمز رنگ به نمايش در مي آيد در روي امتداد ميله ها جهت و روند نزولي نشان داده مي شود و با عبور MACD SMA به زير امتداد ميله ها در زير خط مرکزي روند و جهت صعودي نشان داده مي شود.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

انديکاتورها توابع رياضي هستند که بر اساس فرمول هاي خاص در جهت تحليل بازار بوسيله ابزارهاي گرافيکي ترسيم و مورد استفاده قرار مي گيرند. داده هاي ورودي در انديکاتورها بر اساس تعدادي از بازه هاي قبلي تغييرات قيمت وارد مي شود. در هر بازه زماني اطلاعات قيمت آغاز(Open)، پايان(Close)، سقف(High)، کف(Low) و يا تعدادي از مجموع اين اطلاعات مورد استفاده قرار مي گيرد.

شکل 1




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

براي استفاده از انديکاتورها در بازارهاي مالي بر اساس تغييرات گذشته قيمت، سه استفاده کلي ميشود.

1- هشدار:

انديکاتورها در زمان هاي خاص بر اساس شرايط شکل گرفته روي آنها، قبل از تغيير روند يا همزان با چرخش روند، در بازار علائم بازگشت روند را نشان مي دهند. از اين رو يکي از مهم ترين استفاده ها از انديکاتورها براي تعيين هشدارهاي مناسب تغيير روند و جهت حرکت قيمت است.

2- پيش بيني:

يکي از استفاده هاي انديکاتورها براي پيش بيني قيمت ورودي مناسب است. معمولا انديکاتورهاي کمي هستند که براي پيش بيني قيمت ورودي و در عين حال جهت درست، مناسب معامله گري باشند.

3- تاييد:

از مهمترين استفاده هايي که از انديکاتورها مي شود براي تاييد گرفتن تشخيص درست روند يا جهت است. اين روش استفاده از انديکاتورها معمولا زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که تحليل گر بر اساس داده هاي تکنيکي يا بنيادي جهت و قيمت ورودي مناسب در بازار را پيش بيني کرده است و از انديکاتور براي تاييد گرفتن استفاده مي کند.

انديکاتورها به لحاظ نوع حرکت و رفتارشان به دو دسته کلي تقسيم بندي مي شوند:

- Leading Indicators

- Lagging Indicators

انديکاتورهاي پيشرو(Leading) معمولا همراه با نوسانات قيمت هشدار و پيش بيني را اعلام مي کنند و انديکاتورهاي تاخيري(Lagging) معمولا با تاخير پس از حرکت قيمت و جابجايي بازار هشدار و پيش بيني لازم را ارائه مي دهند.

انديکاتورهاي پيشرو، اغلب موارد سيگنال هاي بيشتري نسبت به انديکاتورهاي تاخيري ايجاد مي کنند و به همين جهت احتمال خطا در آنها بيشتر است. انديکاتورهاي تاخيري با اينکه سيگنال هاي کمتري ايجاد مي کنند اما به خاطر اينکه قيمت حرکت اصلي خود را در بازار انجام داده و سپس اين انديکاتورها سيگنال مي دهند معمولا تاخير آنها باعث از دست رفتن موقعيت مناسب ورود مي شود. ايراد ديگر انديکاتورهاي تاخيري سيگنال هاي اشتباه آنها در روندهاي رو به جلو است. اين دسته از انديکاتورها معمولا براي بازارها و بازه هاي زماني مناسب هستند که بازار جهت و روند صعودي يا نزولي مشخص دارد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

در تقسيم بندي ها انديکاتورها به چند خانواده اصلي بر اساس نوع نمايش يا مدل محاسباتي تقسيم بندي مي شوند که مهمترين اين تقسيم بندي ها شامل :

- Trend

- Oscillators: {Banded-Centered}

- Volumes

- Bill Williams

انديکاتورهاي Trend ابزارهايي براي شناسايي روند هستند.

اسيلاتورها ابزارهايي براي تشخيص روند جاري و محدوده بيش خريد و بيش فروش هستند. اسيلاتورها خود به دو دسته Banded و Centered تقسيم بندي مي شوند.

انديکاتورهاي Volumes براي تشخيص حجم معاملات و استفاده از برايند تعداد پوينت هاي نوسانات استفاده مي شود. اين دسته از انديکاتورها در بازار تبادلات ارزي کاربرد چنداني به واسطه اهميت نداشتن حجم ندارند.

و انديکاتورهاي Bill Williams براي تشخيص جابجايي سطوح قيمتي روند مورد استفاده قرار مي گيرند.

در اين بخش به معرفي چند انديکاتور مهم و داراي کاربرد بيشتر مي پردازيم.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

ADX يا Average Directional Movement Index يکي از انديکاتورهاي خانواده ترند در نرم افزار متا تريدر است.

اين انديکاتور يک ابزار مشخص کننده روند و قدرت روند است.

بر اساس اين انديکاتور ابتدا مشخص مي کنيم که روند نزولي يا صعودي و يا رو به جلو است. بر اين اساس مادامي که خط ممتد شاخص ADX (در اينجا خط ممتد آبي) کمتر از شاخص 25 باشد يا زير خطوط ديگر +DI و –DI باشد روند رو به جلو در نظر گرفته مي شود.

در حالتي که خط ممتد شاخص ADX (در اينجا خط ممتد آبي) بيشتر از شاخص 25 باشد يا روي خطوط ديگر +DI و –DI باشد روند صعودي يا نزولي در نظر گرفته مي شود. در اين حالت براي مواردي که –DI روي +DI باشد روند نزولي است و در حالتي که +DI روي –DI باشد روند صعودي است. نقطه عبور +DI و –DI را از روي يکديگر مي توان مکان ارائه سيگنال در نظر گرفت.

شکل 2




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

Parabolic SAR انديکاتوري براي تشخيص روند و بدست آوردن نقاط کليدي اتمام يک روند است.

مادامي که نقاط سبز رنگ اين انديکاتور روي هر شمع باشد روند نزولي و مادامي که نقاط سبز رنگ اين انديکاتور زير هر شمع باشد روند صعودي است.

در عين حال هر نقطه سبز رنگ اين انديکاتور مي تواند حکم يک حمايت يا مقاومت را در بازار داشته باشد. عبور قيمت هر شمع از نقطه سبز رنگ انديکاتور به معني پايان روند جاري و آغاز يک روند خلاف جهت است. اين انديکاتور معمولا براي بازارها يا دوره هاي رو به جلو کاربرد چنداني ندارد.

شکل 3




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

باند هاي بولينگر انديکاتوري بر اساس دو باند انحراف از معيار يک ميانگين متحرک است. باندهاي اين انديکاتور در حالتي که ساير شرايط تکنيکال تاييد کنند حکم حمايت و مقاومت را مي تواند در بازار داشته باشد و حداقل ميزان بازگشت قيمت بر اساس اين حمايت و مقاومت ها تا خط مرکزي اين انديکاتور يعني ميانگين متحرک آن مي باشد. در عين حال عبور و بسته شدن قيمت پاياني يک يا چند شمع نشانه وَراي باندهاي بولينگر نشانه آغاز روند جديدي در بازار است.

استفاده ديگر از باندهاي بولينگر براي شناسايي قدرت نسبي روند جاري در بازار است. زماني که دو باند بالايي و پاييني باندها بسيار به هم نزديک شوند نشانه عدم وجود روند در بازار است و در جايگاهي دو باند از يکديگر فاصله بگيرند نشانه وجود روند و شتاب شديد در بازار است. در نتيجه معمولا در بازار ارز وقتي دو باند بولينگر بسيار به يکديگر نزديک شوند معامله گران انتظار دارند که حرکت و نوسان جديد و شديدي در بازار آغاز شود.

شکل 4




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

انديکاتور شاخص کانال کالا يا CCI انديکاتوري براي تشخيص روند و ميزان قدرت روند مي باشد. بر خلاف انديکاتورهاي خانواده اسيلاتورها اين انديکاتور فاقد محدوده بيش خريد و بيش فروش است.

طريقه استفاده از اين انديکاتور بدين ترتيب است که در صورت عبور شاخص CCI از روي عدد 100 مثبت ديدگاه جهت و روند، صعودي در نظر گرفته مي شود و در صورت عبور شاخص CCI به زير عدد منفي 100 ديدگاه جهت و روند، نزولي در نظر گرفته مي شود. هرچه شاخص CCI از اعداد 100 مثبت يا 100 منفي بيشتر فاصله بگيرد روند در آن جهت قدرت بيشتري خواهد داشت.

در اين انديکاتور واگرايي به مانند انديکاتورهاي خانواده اسيلاتور مورد استفاده قرار مي گيرد. واگرايي و همگرايي در درس بعدي به همراه انديکاتورهاي خانواده اسيلاتور توضيح داده خواهد شد.

در عين حال انديکاتور CCI از جمله انديکاتورهايي شناخته مي شود که همراه و همزمان با تغييرات قيمت سيگنال ارائه مي دهد و پس از جابجايي قيمت تصحيح انجام نمي دهد.

شکل 5




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

انديکاتور شاخص کانال کالا يا CCI انديکاتوري براي تشخيص روند و ميزان قدرت روند مي باشد. بر خلاف انديکاتورهاي خانواده اسيلاتورها اين انديکاتور فاقد محدوده بيش خريد و بيش فروش است.

طريقه استفاده از اين انديکاتور بدين ترتيب است که در صورت عبور شاخص CCI از روي عدد 100 مثبت ديدگاه جهت و روند، صعودي در نظر گرفته مي شود و در صورت عبور شاخص CCI به زير عدد منفي 100 ديدگاه جهت و روند، نزولي در نظر گرفته مي شود. هرچه شاخص CCI از اعداد 100 مثبت يا 100 منفي بيشتر فاصله بگيرد روند در آن جهت قدرت بيشتري خواهد داشت.

در اين انديکاتور واگرايي به مانند انديکاتورهاي خانواده اسيلاتور مورد استفاده قرار مي گيرد. واگرايي و همگرايي در درس بعدي به همراه انديکاتورهاي خانواده اسيلاتور توضيح داده خواهد شد.

در عين حال انديکاتور CCI از جمله انديکاتورهايي شناخته مي شود که همراه و همزمان با تغييرات قيمت سيگنال ارائه مي دهد و پس از جابجايي قيمت تصحيح انجام نمي دهد.

شکل 5




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

رالف نلسون اليوت سال 1938 بر اساس مشاهدات و تحقيقات خود نظريه اي را بر اساس تغييرات قيمت ارائه داد که بر مبناي آن دوره هاي حرکتي قيمت را در قالب الگوهاي مشخص و تکرار شونده امواج توضيح مي داد. اين امواج روانشناسي توده مردم را در بازارها در قالب موج ها و الگوهاي مشخص و تکرار شونده به ما نشان مي دهد. از ديدگاه اليوت، ويژگي هاي حرکات بازارهاي مالي بر مبناي شرايط احساسي، معقول، تکانشي، ابهام و منطق گروهي شکل گرفته است و تغييرات قيمت از سه اصل الگو، نسبت و زمان ساختار مي پذيرد. اليوت عقيده داشت هر اتفاقي که در بازار روي مي دهد ريشه در گذشته قيمت دارد و با تحليل الگوهاي تکرار شونده پيشين مي توان آنها را به حال و آينده ارتباط و گسترش داد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:امواج الیوت,الیوت,
ارسال توسط محمدیان

رفتار انبوه مردم در الگوهاي روندها و بازگشت هاي بازار شناخت پذير هستند. اليوت نام اين شناخت پذيري را قانون موج ها نام گذاشت که ساختارهاي اتصال يافته اي براي مدل هاي بزرگتر از بعضي الگوها و اسلوب آنها مي باشد. بازگشت هاي قيمت و آغاز ساخته شدن قالب جديد براي الگويي از اندازه و موج يک درجه بالاتر نيز همين اصول را دارد. اصل پايه اي امواج بر پنج موج محرک که با اعداد مشخص مي شود و سه موج اصلاحي که با حروف نمايش داده مي شود استوار است.

02

هر موج حرکتي از پنج ريز موج تشکيل مي شود که شامل سه موج انگيزشي و دو ريز موج اصلاحي است. موج اصلاحي نيز شامل سه ريز موج است که دو موج آن انگيزشي و يک موج آن آصلاحي مي باشد. موج هاي انگيزشي هميشه در جهت موج حرکتي يا اصلاحي يک درجه بزرگ تر از خود مي باشند. بنابراين در هر درجه از روند حرکت در جهت موج اصلي پنج موجي و حرکت در جهت درجه بزرگتر اصلاحي سه موجي مي باشد.03

اليوت در تقسيم بندي امواج براي نام گذاري و شناسايي از 9 درجه نام برد که بعد ها شاگردان وپيروان او به تفصيل اين 9 درجه را به 15 درجه رساندند. تمام اين 15 درجه با علامات عددي و حروفي شامل مشخصات درجه و سيکلشان هستند.

04

البته بايد در نظر داشته باشيم حرکات بازار و يا به نوعي انتظارات انساني از بازار در تمامي اين درجات مستقيم و يکسان نيست بلکه غالبا موجي شکل و دوره اي است.

رشد (و نزول) قيمت ها در بازار و انتظارات انساني عبارت است از پنج موج صعودي و سه موج نزولي. اين الگوي هشت موجي دوره هاي تناوبي صعود و نزول بازار يا اقتصاد را نمايش مي دهد.

قاعده کلي موج ها سه هدف اصلي دارد: پيشگويي مسير بازار، مشخص کردن نقاط بازگشت و تهيه کردن راهنما براي ورود و خروج از موقعيت هاي معاملات.

موج هاي حرکتي(Motive) داراي ساختار پنج موجي شماره دار 1 الي 5 هستند و در مسيري از حرکت روند اصلي درجه بزرگتر مي باشند.

قواعد پايه براي موج هاي انگيزشي: موج 2 نمي تواند بيشتر از اندازه موج 1 بازگشت داشته باشد. موج 3 هرگز نمي تواند کوچکترين موج باشد و در عين حال معمولا بزرگترين موج مي باشد.

ساختار پنج موج حرکتي به دو دسته کلي تقسيم بندي مي شود: انگيزشي(Impulse) که خود شامل دو گروه انبساطي(Extension) و کوتاه شده (Truncation) مي باشد و موج هاي مثلث هاي قطري انگيزشي (Diagonal Triangles)

در موج هاي انگيزشي(Impulse) موج چهار هرگز وارد محدوده قيمت موج يک نمي شود. موج هاي 1، 3 و 5 قسمتي از موج هاي حرکتي هستند و موج 3 هميشه خود يک موج انگيزشي(Impulse) است. بنابراين همانطور که در شکل زير مشخص است دو موج شماري سمت چپ نادرست و موج شماري سمت راست صحيح مي باشد.

05

در مثال هاي زير به وضوح مشاهده مي شود موج 4 وارد محدوده موج 1 نشده و در عين حال موج 3 کوتاه ترين موج نمي باشد.

 

06

 

07

در صورتي که امواج 1، 3 و 5 شامل 5 ريز موج باشند معمولا يکي از آنها انبساط مي يابد و بزرگتر از دو موج ديگر مي شود. به اين حالت موج انگيزشي انبساط يافته مي گوييم. در بازار سهام و تبادلات ارزي معمولا حالت انبساط يافته (Extension) در موج 3 مشاهده مي شود و در بازار هاي کالا معمولا در موج 5 مشاهده مي شود.

 

08

در بعضي حالت هاي خاص معمولا با انبساط پيدا کردن موج 3، قله موج 5 فراتر از قله موج سه حرکت نمي کند. به اين حالت موج 5 کوتاه شده(Truncation) مي گوييم. در اين حالت ريز موج هاي 5 تايي موج 5 کوتاه شده بايد در محدوده موج قبل از خود باشد؛ موج 5 نبايد فراتر از موج 3 پيش روي کند و معمولا همانطور که ذکر شد بعد از موج سه انبساط يافته تشکيل مي شود.

10

هانطور که در شکل زير مشاهده مي شود موج 5 بعد از انبساط موج 3 از دست يابي به کف جديد بازمانده و حالت موج 5 کوتاه شده را به وجود آورده است.

 

09

 

اگر به خاطر داشته باشيد گفتيم، ساختار پنج موج حرکتي به دو دسته کلي تقسيم بندي مي شود: انگيزشي(Impulse) که خود شامل دو گروه انبساطي(Extension) و کوتاه شده (Truncation) مي باشد و موج هاي مثلث هاي قطري (Diagonal Triangles).

در مثلث هاي قطري بر اساس يک قانون هميشگي ريز موج هاي 1، 3 و 5 همگي از سه موج تشکيل شده اند. برخلاف موج هاي انگيزشي، در مثلث هاي قطري موج 4 هميشه وارد محدوده موج يک مي شود. مثلث هاي قطري معمولا نشانه خستگي يا به اتمام رسيدن الگوي يک درجه بزرگتر از خود مي باشند و معمولا دو خط امتداد نقاط سقف و کف مثلث دو گوشي که کليات مثلث قطري را مي سازد همگرا مي باشد.

 

11

12

 

چکيده مطالب:

- اصول امواج = وضح روانشناسي توده مردم

- موج هاي حرکتي ساختار 5 تايي دارند و تمام حرکت روند آنها يک موج حرکتي از درجه بزرگتر را تشکيل مي دهد

- طبقه بندي موج هاي حرکتي شامل موج هاي انگيزشي و مثلث هاي سه گوش مي باشد

- موج هاي انگيزشي 1، 3 و 5 خود شامل 5 ريز موج مي باشند که مي توانند شامل حالت هاي گسترش يافته يا کوتاه شده باشند.

- موج 4 به هيچ عنوان وارد محدوده موج 1 نمي شود

- در مثلث هاي قطري امواج 1، 3 و 5 شامل 3 ريز موج مي باشند. موج 4 اجازه ورود به محدوده موج يک را دارد وسيگنال مناسب نقطه بازگشت قيمت از برخورد با خط روند اصلي مي باشد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

زيگزاگ (Zigzag) حالت اول موج هاي اصلاحي مي باشد که ريز موج هاي A و B و C به ترتيب شامل ريز موج هاي 5، 3، 5 مي باشد. بدين معنا که موج A شامل 5 ريز موج، موج B شامل 3 ريز موج و موج C شامل 5 ريز موج مي باشد. معمولا اين موج اصلاحي در موج 2 يک درجه بالاتر ايجاد مي شود و حالت تند با شيب زياد را براي بازگشت قيمت شاهد هستيم.

 

13

 

تخت (Flat) حالت دوم موج هاي اصلاحي مي باشد که ريز موج هاي A و B و C به ترتيب شامل ريز موج هاي 3، 3، 5 مي باشد. بدين معنا که موج A شامل 3 ريز موج، موج B شامل 3 ريز موج و موج C شامل 5 ريز موج مي باشد. معمولا اين موج اصلاحي در موج 4 يک درجه بالاتر ايجاد مي شود و حالت سايد در روند رو به جلو را براي ادامه حرکت قيمت در روند اصلي شاهد هستيم.

 

14

 

مثلث ها (Triangle) حالت سوم موج هاي اصلاحي مي باشد که ريز موج هاي A و B و C را به همراه دو موج D و E دارد. تمامي ريز موج هاي هر موج شامل 3 ريز موج مي باشد(3-3-3-3-3). معمولا اين موج اصلاحي در موج 4 يک درجه بالاتر ايجاد مي شود و حالت سايد در روند رو به جلو را براي ادامه حرکت قيمت در روند اصلي شاهد هستيم. مثلث ها به دسته ها و مدل هاي گوناگوني تقسيم بندي مي شوند که مي توانيد در زير حالت هاي مختلف تشکيلشان را مشاهده کنيد.

 

15

16

 

امواج اصلاحي ترکيبي (Combination) آخرين حالت از مدل موج هاي اصلاحي مي باشد که ريز موج هايش ترکيبي ازامواج بازگشتي قبلي مي تواند باشد و با W، X، Y نمايش داده مي شوند. معمولا اين موج اصلاحي در موج 4 يک درجه بالاتر ايجاد مي شود و حالت سايد در روند رو به جلو را براي ادامه حرکت قيمت در روند اصلي شاهد هستيم. امواج اصلاحي ترکيبي مي توانند شامل هر ترکيبي از امواج اصلاحي قبلي پشت سر هم باشند بدون آنکه دو ترکيب پشت سر هم تکرار شود. به عنوان مثال اگر در شکل زير ترکيب اصلاح “تخت” موج X سه تايي و يک مثلث را شاهد هستيم دو ترکيب يکسان (دو مثلث) نبايد پشت سر هم در موج اصلاح ترکيبي تکرار شود.

 

17

 

مطالب ضميمه:

شباهت:

- دو موج حرکتي يا انگيزشي از پنج موج حرکتي، معمولا به لحاظ زماني و حرکت قيمت شبيه به يکديگر هستند. حتي اگر به لحاظ حرکت قيمتي شبيه يکديگر نباشند با توجه به يکي از درصدهاي فيبوناچي 61.8 درصد، 100 درصد، 161 درصد يا 261 درصد نسبت به هم تناسب دارند.

- معمولا در پنج موج حرکتي شاهد هستيم که دو موج انگيزشي در يک موج حرکتي از درجه بزرگتر هر دو گسترش يافته نمي شوند. در غالب موارد يک موج گسترش يافته است که بيشتر در مورد موج سوم اتفاق مي افتد.

- براي مثال اگر موج سوم گسترش يافته باشد موج 5 گسترش يافته نمي شود و حداکثر تا 61.8 درصد از اندازه موج سوم حرکت مي کند.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

در امواج انگيزشي:

- اگر موج دوم بصورت آني و با سرعت زياد بازگشت داشته باشد و زماني کوتاه را مانند امواج اصلاحي زيگزاگ به خود گرفته باشد در موج چهارم تکرار اين مدل تصحيح بسيار ضعيف است و بازگشت با دوره زماني طولاني تر و حالتي غير از زيگزاگ اتفاق مي افتد.

- معمولا حرکت سريع و با دوره زماني کوتاه براي موج هاي اصلاحي به شکل زيگزاگ اتفاق مي افتد.

- معمولا حرکت رنج با دوره زماني طولاني مدت در موج هاي اصلاحي به شکل هاي تخت (Flat)، مثلث ها (Triangle) و اصلاحي هاي ترکيبي (Combination) به وجود مي آيند.

- در امواج حرکتي که به شکل مثلث قطري (Diagonal Triangles) هستند تناوب بين موج دوم و چهارم وجود ندارد.

 

18

تناوب:

در امواج اصلاحي

- اگر در موج A شاهد يک حرکت با ساختار a، b، c به شکل تخت (Flat) باشيم در موج B به احتمال زياد شاهد يک ساختار زيگزاگ مانند هستيم و يا بالعکس.

 

19

- اگر بازگشت کامل در موج A با يک زيگزاگ آغاز بشود حرکت موج B مي تواند با زيگزاگ ديگري که ساختارش به بيرون از محدوده زيگزاگ اول رسيده است امتداد پيدا کند.

20

محدوده موج چهار

- محدوده موج چهار از يک درجه بزرگتر معمولا تا موج چهار يک درجه کوچکتر موج سه اصلي امتداد مي يابد و در موارد اندکي از موج چهار ريز موج هاي موج سه حرکتي بيشتر انجام مي دهد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

در موارد بسياري امواج حرکتي در محدوده يک کانال حرکت مي کنند. اين کانال مي تواند از امتداد خط کانال پايان نقاط موج هاي يک و سه ترسيم شده باشد و يا مي تواند از امتداد ابتداي امواج دو و چهار ترسيم شده باشد.

 

21

- به همان ترتيب که در موج هاي حرکتي مي توانيم روند و کانال داشته باشيم. براي امواج اصلاحي زيگزاگ نيز مي توانيم کانال ترسيم کنيم. شيوه ترسيم بدين شکل است که از انتهاي موج 5 به ابتداي موج B خط روند رسم مي شود و به موازات آن خط کانال از انتهاي موج A ترسيم مي شود.

 

22




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

اعداد فيبوناچي دامنه اي از صفر و يک هستند که هر عدد جديد مجموع دو عدد قبل از خود مي باشد نسبت هاي بين اين دامنه اعداد بسيار جالب و کاربردي مي باشد. معمولا از نسبت هاي 38.2درصد، 50 درصد، 61.8 درصد، 100درصد و 161.8 درصد در بازار براي تحليل ميزان حرکت قيمت استفاده مي شود.

 

23

- معمولا موج دو 61.8 درصد از ميزان حرکت موج يک را بازگشت دارد.

- موج چهار معمولا تا حداکثر 38.2 درصد از موج سوم را بازگشت دارد.

 

24

- موج پنج مي تواند 38.2 يا 61.8 درصد حرکت اصلي ابتداي موج يک تا انتهاي موج سوم را حرکت داشته باشد.

 

25

- به لحاظ زماني نيز امواج مي توانند بر اساس دوره زماني اعداد فيبوناچي حرکت کنند. به عنوان مثال اگر موج سوم گسترش يافته و 21 ماه طول زماني داشته باشد موج 5 يک عدد فيبوناچي عقب تر مي باشد و 13 ماه زمان تشکيل آن طول مي کشد.




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

موج 2 به صورت سه موجه يا کامپلکس مي باشد
احتمال تشکيل ايريگولار در کارکشن موج abc وجود دارد (موج پيشرو)

-

نسبتهاي موج 2 :

-

1- نسبت 61.8 يا 78.6 يا 88.6 ريتريس موج يك
2- 127 يا 161 اكستنشن موج b
3- نسبتهاي انتهاي موج 5 ( داخلي c )

-

نكته موج 2 :

-

1- درصورت ايجاد شدن موج 2 به كامپلكس بهتر است معامله صورت نگيرد
2- موج 2 به صورت ABC ايجاد مي گردد
3- موج B در داخل موج 2 به صورت سه موجه ايجاد ميشود.
4- موج C در داخل موج 2 به صورت پنج موج ايجاد ميشود.
5- احتمال تشكيل پترن گارتلي-بت يا (123)
6- موج 2 نمي تواند 100موج 1 را بپوشاند.

-

نسبتهاي فيبوناچي تايم :

-

1- نسبت 50 يا 61.8 ريتريس موج 1
2- پروجکشن 100موج a
3- اکستنشن 161 موج b
نسبتهاي انتهاي موج 5 (داخلي c)

-

شكل و ساختار موج 2 :

شکل موج 2

شکل و ساختار موج 2




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

موج 3 به صورت پنج موجه ايجاد مي شود. (موج پيشرو )

-

نسبتهاي موج 3 :

1- نسبت پروجكشن 161 يا 261 موج 1
2- نسبت اكستنشن 261 يا 361 موج 2
3- نسبتهاي انتهاي موج 5 (داخلي 3)

-

نكته موج 3 :

-

1- درانتهاي موج 3 يك پيك بلند در انديكاتور AO ايجاد مي گردد.
2- در انتهاي موج 3 امكان ايجاد پترن كراب وجود دارد.
3- موج 3 به صورت پنج موجه ايجاد مي گردد.
4- موج 3 بلندترين موج پيشرو مي باشد.
5- موج 3 معمولا تا پروجكشن 261 موج 1 ادامه مي بايد

-

نسبتهاي فيبوناچي تايم :

-

1- نسبت 161 يا 261 پروجكشن موج 1
2- نسبت 261 ريتريسمنت موج 2
3- نسبتهاي داخلي موج 5 (داخلي3)

-

شكل و ساختار موج 3 :

شکل موج 3

شکل موج 3




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

موج 4 به صورت سه موجه يا كامپلكس مي باشد.

احتمال تشکيل اريگولار در کارکشن موج abc (موج پيشرو) وجود دارد .

-

نسبتهاي موج 4 :

-
1- نسبت پروجكشن 161 يا 261 موج 1
2- نسبت اكستنشن 261 يا 361 موج 2
3- نسبتهاي انتهاي موج 5 (داخلي 3)

-
نکته موج 4 :

-

1- درانتهاي موج 3 يك پيك بلند در انديكاتور AO ايجاد مي گردد.
2- در انتهاي موج 3 امكان ايجاد پترن كراب وجود دارد.
3- موج 3 به صورت پنج موجه ايجاد مي گردد.
4- موج 3 بلندترين موج پيشرو مي باشد.
5- موج 3 معمولا تا پروجكشن 261 موج 1 ادامه مي بايد.

-

نسبتهاي فيبوناچي تايم :

-

1- نسبت 161 يا 261 پروجكشن موج 1
2- نسبت 261 ريتريسمنت موج 2
3- نسبتهاي داخلي موج 5 (داخلي3)

-

شکل و ساختار موج 4 :

شکل و ساختار موج 4

شکل و ساختار موج 4




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان

موج 5 به صورت پنج موجه ايجاد مي شود (موج پيشرو) .

-

نسبتهاي موج 5 :

-

1- نسبت اكستنشن 127 يا 161 موج 4
2- نسبت پروجكشن 100% يا 161% موج 1
3- نسبت 2/38 يا 8/61 پروجكشن موج 3-0
3- نسبت انتهاي موج 5 (داخلي 5)
5- نسبت 424 موج 2

-

نکته موج 5 :

-

1- دايورجنس Divergence قيمتي و انديكاتور AO بين امواج 3-5 به صورت واگرايي ظاهر ميشود.
2- موج 5 به صورت پنج موجه ايجاد مي گردد.
3- در انتهاي موج 5 امكان تشكيل پترن باترفلاي مي باشد.

-

نسبتهاي فيبوناچي تايم :

-

1- 161 فيبو تايم اكستنشن موج 4
2- 100 يا 161 فيبو پروجكت موج 1 از انتهاي موج 4
3- 38.2 يا 50 يا 61.8 فيبو پروجكت انتهاي موج 3-0 از موج 4
4- نسبت 424 اکستنشن موج 2
5- نسبتهاي انتهاي موج 5 (داخلي 5)

-

شکل و ساختار موج 5 :

شکل و ساختار موج 5

شکل و ساختار موج 5




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط محمدیان